Hoe wij noodgedwongen oud-naar-nieuw vieren.

De kerstdagen zijn voorbij , het was supergezellig. De kinderen wilden het eens anders aanpakken. De laatste weken had ik heel veel bijgesprongen om oppas te zijn voor zieke kleinkinderen.Het was een razend drukke periode geweest voor oma.

cde75d16a8aa592455eecd038c5e29d7_medium.

De zoon en schoondochter zouden een lekker maal bereiden – de andere kinderen hielpen hen en zorgden ervoor dat het een Kerst werd vol gezelligheid.

Rik en ik, alle kinderen en kleinkinderen + mijn broer, zijn vrouw en 2 van hun kinderen (ook al volwassen) werden uitgenodigd bij Dries (de middelste zoon).

Zodra we binnenkwamen werd ik de les gespeld van de kinderen : “Oma, nu ga je eens goed luisteren naar ons .. jij komt van gans de tijd NIET in de keuken! Jij zal genieten van het eten, het gezelschap en van de kleintjes (die nu NIET meer ziek zijn).”

beb0457504b199f51752e3e7714618ab_medium.f6ec81dc8094aa9fda3c2e9a8147e646_medium.

Ik kan alleen maar volgende zeggen : Rik en ik HEBBEN genoten .. ik bewonder de kookkunsten van Dries en Caroline .. proef nog het lekkere dessert van de dochter en .. zie nog hoe de oudste zoon erop lette dat we niets tekort kwamen!

Ik ben blij en fier ; als mama, als oma, als Chris …

6639c51a9a925b359420d3944089a991_medium.

Het oudste kleinkind toont heel fier haar schoolrapport aan mijn broer

Overgang van oud naar nieuw

Als sinds de kinderen het huis uit zijn, brengen wij de overgang van oud naar nieuw door in Diest, bij den bompa (vader van Rik). Die man wordt in de meimaand 90 jaar. Hij is nog in goede gezondheid, behalve enkele ouderdomskwaaltjes zoals bv. wat stramme spieren.

Maar dit jaar zal het helemaal anders verlopen!

cf53d3f65a5d3779ade226befab870d5_medium.
Ik stond gisterenavond op van de zetel, om te gaan slapen en er schoot iets in mijn knie. Met moeite en pijn ben ik boven geraakt. De ganse nacht deed ik  geen oog dicht van de pijn, ik vond geen enkele comfortabele ligging.

Tegen de ochtend verergerde het alleen maar en toen ik om 6u wou opstaan (om naar toilet te gaan) kon ik op mijn been niet staan … net of ze met messen staken!!
Deze morgen zijn we naar de dokter geweest. Om 9u was mijn knie al helemaal opgezwollen, rood en voelde hééél warm aan.
d2cbd795e1da03dfeda0ff293ffb0994_medium.

Verdict : slijmbeurs ontsteking. Dit kán het gevolg zijn van een verkeerde beweging.

Een slijmbeurs is een soort stootkussen: een soort platte ballon gevuld met ‘smeer’ voor het kniegewricht. De slijmbeurs zit direct voor de knieschijf.

En nu??

  • de knie laten rusten, dat betekent dat ik huisarrest kreeg en verbannen werd naar de sofa, met een kussen onder de knieholte.
  • 3 maal daags ijs op de knie
  • medicijnen : ontstekingsremmers en pijnstillers
  • voltaren-gel

Als de zwelling iets minder is, waarschijnlijk woensdag, moet ik naar het ziekenhuis voor een echografie (om de oorzaak van de ontsteking te kennen).
Dat betekent dat wij geen 150 km kunnen rijden naar Diest. Daarbij komt dat ik hier moet blijven om woensdag naar het ziekenhuis te gaan voor de echo.
We hebben deze namiddag gebeld naar bompa en hij maakt er geen probleem van. Het is een man die echt begrip heeft voor zo’n situaties! We zijn wel verzekerd dat de zoon, zijn vriendin en de kleindochter woensdagavond en donderdag bij bompa zullen zijn en daar slapen.
Hopelijk kunnen wij dan op vrijdag naar ginder rijden en er dat weekend verblijven!
Wij gaan met z’n tweetjes van oud naar nieuw hier doorbrengen. En ik hoef je niet te vertellen dat Rik een schat is?! Hij heeft beloofd om te koken en ervoor te zorgen dat we het hier ook gezellig hebben. En we skypen dan wel eens naar bompa, zoon en kleindochter🙂

3de80c3cee668f3e988fc349a6f4cd7f_medium.

We blijven positief! Meteen denken we aan zoveel mensen die eindejaarsnacht in het ziekenhuis doorbrengen of ergens buiten, in de kou.

Aan iedereen goed eindejaar en goed begin van 2015.


Geef een reactie

