Aardappelen of een voedzaam alternatief?

Wij, Belgen, zijn echte aardappeleters. Waarom kunnen we niet vaker experimenteren met voedzame alternatieven?

865d123c02f59dc4a180d83d6772ca0a_medium.

Aardappelen zijn inderdaad heel voedzaam. Ze bestaan hoofdzakelijk uit zetmeel, eiwit en water. Ze zijn, vooral in de schil gekookt, een uitstekende bron van voedingsstoffen zoals vitamine C, de B-vitaminen, foliumzuur, alkalische zouten, mineralen (calcium, ijzer, mangaan, magnesium en fosfor) …

Daarbij komt dat aardappelen geen vet bevatten, dus een dikmaker is het niet. En toch houdt hun samenstelling een belangrijk minpunt in. Zetmeel is namelijk maltose of glucose en dus 100% suiker. Ze kunnen de bloedsuikerspiegel heel snel doen stijgen en zoiets werkt vreetkicks en diabetes in de hand.

Om een suikerpiek te vermijden, kan je kiezen om witte producten te vervangen door een volkoren, ongeraffineerde variant van rijst of pasta. Die bevatten ook suikers of koolhydraten, maar wel een trage versie met veel vezels, zodat het lichaam langer verzadigd blijft.

Volkoren pasta en rijst kunnen dus zeker af en toe een alternatief dienen voor aardappelen, maar een echte vervanger zijn ze niet.

Dat zijn volgende voedingsmiddelen wel

(bij sommige vervangers staat een link die verwijst naar een vroeger artikel van mij, met meer gegevens en/of recepten)

1. De zoete aardappel

76b84c6dfc0dbd43a60d03ef0be39df8_medium.

De zoete aardappel of bataat is een van die groenten die je bij blijven als je ze ooit gegeten hebt. De smaak is zoet, dat zegt de naam al, maar ook ietwat kruidig. Juist daarom past hij zo prima in allerlei pikante gerechten, vooral in combinatie met vlees dat het beste tot zijn recht komt met een zoet accent, zoals kalkoen of varkensvlees.

  • in deze zetmeelhoudende knol zitten twee keer zoveel vezels als in andere aardappelsoorten. Die zorgen ervoor dat je geen plotse bloedsuikerstijging krijgt.
  • de zoete aardappel bevat veel vitamine A, C, B6 en kalium en helpt de bloeddruk verlagen.
  • het is ook een goede bron van mangaan, wat een rol speelt bij de verwerking van koolhydraten en het stabiliseren van bloedsuiker

De kleur van de schil varieert van wit via roze tot roodbruin. De roze bevat meer betacaroteen dan de witte. De rode soort met crème of oranje vruchtvlees, wordt het meest verwerkt in de Antiliaanse en Aziatische keuken

Stomen is de beste methode, omdat je daarmee de meeste voedingsstoffen behoudt. Een minpuntje is dat de bataat winderigheid veroorzaakt.

2. De aardpeer

fd90770add2e038b140cfadd6d6d4116_medium.

De aardpeer is een knolgewas met een zachte, zoete smaak. Zijn bijnaam is de Jeruzalemartisjok, omdat het aroma een beetje aan artisjok doet denken. Enkel de ondergrondse delen (wortelknollen) worden gebruikt.

  • ze vormen een rijke bron van onder meer calcium, kalium, magnesium, ijzer, natrium en inuline. Dat laatste is goed voor mensen die aan diabetes lijden.
  • aardpeer heeft zijn suikers in de vorm van inuline opgeslagen, wat door ons lichaam niet verteerd wordt en dus geen effect heeft op de bloedsuikerspiegel.

Aardperen zijn een ideale basis voor soep of stamppot, maar je kan ze ook rauw eten. Jonge aardperen mag je meteen koken (wel eerst wassen en de knobbeltjes verwijderen), de oudere kan je beter schillen. De kooktijd bedraagt amper vijf tot tien minuten. Ook stomen, roerbakken of frituren kan perfect.

Meer gegevens + recepten …

http://plazilla.com/page/4295038959/de-aardpeer-een-vergeten-groente

3. Knolselderij

0d6dbdbba63960878c08c7a87b9b384c_medium.

Knolselderij vormt net boven de grond een knol en is een variant van selderij. Ook de bladeren kunnen gegeten worden. De smaak van de knol is weliswaar milder dan die van de bladeren.

  • knolselder bevat weinig calorieën en vooral ook weinig zetmeel, wat een suikerpiek zoals bij aardappelen voorkomt.
  • de talrijke vezels stimuleren bovendien een goede darmwerking.
  • verder bevat hij veel kalium, vitamine K en essentiële mineralen zoals fosfor, ijzer, calcium en mangaan.

Knolselder leent zich perfect om een heerlijke puree van te maken, al dan niet in combinatie met andere knollen als zoete aardappel, pastinaak of aardpeer. Ook koud kan hij geserveerd worden, geraspt of gesneden in een lekkere salade.

en er zijn nog 7 andere alternatieven …..VERVOLG


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s