Lissabon, een nostalgische rit met tram 28

Wie Lissabon wil verkennen heeft naast het wandelen de keuze uit een aantal unieke vervoermiddelen.

De elevadores en liften (deel 3) zijn heel gewoon in het leven van de inwoners. Deze kabeltrams zorgen voor het vervoer in uitzonderlijk steile straatjes.

0918e710144a545094c8ebede16f4459_medium.

Maar ook de gewone tram is bepalend voor het straatbeeld van Lissabon. Je ziet er zowel moderne trams met airconditioning als ouderwetse trammetjes (eléctricos). De rit duurt langer dan met de bus. Maar juist deze gezellige oude trammetjes zijn meer dan een vervoermiddel. Ze nemen de hellingen zonder problemen, hoewel piepend en krakend. Ze stammen uit het begin van de twintigste eeuw en zijn op zich al museumstukken , ze zijn een echte toeristische attractie.

e37ca7419be6cf8ecae0ab3234d186c3_medium.

In Lissabon hoef je geen haast te hebben. Neem het pittoreske trammetje 28 en stap af waar je maar wil. Voor een terrasje, het uitzicht of om van de sfeer van de oude stad te genieten.

47ea180537debb9f16b46437979eb90b_medium.

De eléctricos

De paardentrams, die sinds 1873 rondreden, werden vanaf 1902 vervangen door elektrische trams met een spoorbreedte van 90 cm. En vandaag ratelen, rammelen, wankelen en rinkelen de eléctricos nog steeds door de stad. De meeste zijn 20, 30 of 40 jaar oud, sommige zelfs 60 of 70 jaar. Ze zijn dan ook aangetast door de tand des tijds en versleten, maar nog steeds energiek.

cc603c3874f5d55eafb718ec99b67e11_medium.

Op heel wat plaatsen wringen ze zich door de enge stegen of kruipen ze tegen de helling op, steeds op een gezapig tempo. Veel straatjes zijn zo smal dat er maar één electrico-spoor door kan. Op verschillende trajecten komt de tram op zijn spoor sneller door het verkeer dan de bus, maar het gebeurt echter ook vaak dat de eléctrico in de file staat. Voor de toeristen betekent een ritje met de eléctrico dan weer een leuke trip door Lissabon.

Er gaan stemmen op om het aantal tramlijnen te beperken of om lijnen af te schaffen. De vervoersmaatschappij Carris, die ook de eléctricos exploiteert, wijst daarbij op het grote verlies dat ieder jaar weer  ontstaat door het noodzakelijk onderhoud en de reparaties aan de eléctricos. Maar men heeft ook al ingezien dat je een dergelijke toeristische attractie niet zomaar uit het verkeer haalt. Hopelijk wordt de verlieslijdende exploitatie van de resterend eléctricos uit besparingsoverwegingen niet nog verder ingekrompen.

ecc1df0638cfaeef1ce807af1c03c016_medium.

Een ritje met ‘Tram 28’

Het beeld van de oude tramstelletjes die door de nauwe straten tot op de heuvels van Lissabon klimmen, is wereldberoemd. En ritje met de eléctrico, tram 28 mag je bij een beozek aan Lissabon beslist niet missen. Vanuit toeristisch oogpunt gezien is dit dan ook de leukste.

Reis verder met me mee en ervaar de charme van de rit …. HIER


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s