Plantaardige oliën

Sinds olijfolie jaren geleden het gebruik van bakboter in veel keukens naar de achtergrond verdreven heeft, is het aanbod plantaardige oliën er alleen maar groter op geworden.

In de supermarkt kan je er niet naast kijken, er bestaan zoveel soorten olie. Iedere olie is gemaakt van andere grondstoffen en natuurlijk in verschillende kwaliteiten.

Olie wordt verkregen door zaden en vruchten, zoals zonnebloempitten, sojabonen, raapzaad, maïs, pinda’s, olijven, sesam, noten en druivenpitten, te persen – maar ook uit graangewassen zoals tarwekiem, saffloer en uit tropische gewassen zoals de kokosnoot en oliepalm.

c19e9e67ef2ace298373d8ac8f2cbd0c_medium.

Plantaardige oliën

Olijfolie, koolzaadolie, arachideolie… we kunnen ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, iedere olie heeft een specifieke samenstelling.  Je kan het vergelijken met groenten en fruit ; iedere soort bevat andere vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Oliën kunnen we in twee categorieën verdelen: oliën rijk aan enkelvoudige onverzadigde vetzuren en oliën rijk aan meervoudige onverzadigde vetzuren.’ Beide groepen hebben een andere samenstelling én andere eigenschappen.

  • Enkelvoudige onverzadigde vetzuren werken in op de slechte cholesterol (LDL-cholesterol)
  • Meervoudige onverzadigde vetzuren brengen het totale cholesterolgehalte naar beneden.

Ons lichaam heeft meervoudige onverzadigde vetzuren omega 3 en omega 6 nodig om normaal te kunnen functioneren. Daarom worden ze ook essentiële vetzuren genoemd. Helaas kan ons lichaam deze vetzuren niet zelf aanmaken. We moeten ze dus uit onze voeding halen. Omdat de ene olie al wat rijker is aan essentiële vetzuren dan de andere, is het aangeraden om variatie in je oliegebruik te brengen.

3d2c144580415b873764a71285a6c0a3_medium.

Koud of warm gebruiken

Plantaardige oliën zijn in, maar de berichten erover klinken vaak tegenstrijdig. Welke olie haal je best in huis? En moet je ze koud of warm gebruiken?

  • Oliën die gebruikt worden om te bakken (bv. arachideolie, olijfolie, sojaolie, zonnebloemolie ) moeten bestand zijn om verhit te worden tot 180°C, zodat het product kan “dichtschroeien”. Daardoor blijven smaak en voedingstoffen in het product zelf bewaard. De oliën zelf mogen niet te veel smaak hebben zodat de smaak van het product dat bereid wordt niet overstemd wordt.  Oliën rijk aan omega 3-vetzuren zijn niet geschikt voor warme bereidingen: door de hitte verandert immers de samenstelling van essentiële vetzuren en gaan er heel wat nuttige stoffen zoals antioxidanten, verloren en kunnen er zelfs toxische stoffen vrijkomen.
  • Olie die je gebruikt bij frituren en wokken, moet hier wel tegen kunnen. Er is speciale olie voor roerbakken en wokken beschikbaar die tegen hoge temperaturen kunnen. Want té sterk verhitte olie (die hiervoor niet geschikt is) leidt tot de vorming van ongewenste transvetten.
  • Oliën die koud gebruikt worden hebben over het algemeen een specifieke smaak (die dus verloren gaat bij verhitting). Sommige zijn zo sterk van smaak bv. sesamolie, dat de producteigen smaak overstemd wordt. Meestal gebruik je dit soort aromatische oliën dan ook als dressing over salades.

Plantaardige oliën in een notendop

1. Arachideolie (aardnotenolie)

Arachideolie wordt gemaakt uit pinda’s en werd door de Inca’s al toegepast. De olie smaakt dan ook een beetje naar pinda’s. In de Chinese keuken wordt voornamelijk arachideolie gebruikt. Het is helder, lichtgekleurd, neutraal van smaak en wordt niet snel ranzig …..

lees verder … HIER


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s